середа, 2 листопада 2016 р.

МАТЕМАТИКА. 6 КЛАС

Учитель математики Нововолинської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №8 Супрунюк Людмила Степанівна

МАТЕМАТИКА. 6 КЛАС

Тема уроку: Додавання і віднімання раціональних чисел. Розв’язування задач і вправ (урок-подорож).

Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про раціональні числа та виконання дій додавання і віднімання.
Розвивати логічне мислення, кругозір, культуру математичної мови і записів, самостійність, навички спілкування, уміння переконувати та обговорювати власні ідеї.
Виховувати інтерес до математики, самокритичність, почуття обов’язку, відповідальність, спостережливість, наполегливість.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, вдосконалення вмінь.
Методи та прийоми: «Мозкова атака», «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Інтерв’ю», експрес-опитування, самооцінка, рефлексія.
Форми навчання: індивідуальна, фронтальна, робота в парах.
Засоби: роздавальний матеріал, смайлики.
Очікувані результати
У процесі уроку учні зможуть:
• повторити про додатні і від’ємні числа; правила виконання дій з додатними і від’ємними числами;
• застосовувати закони додавання;
• розв’язувати рівняння з модулями;
• удосконалити свої вміння та навички розв’язувати практичні задачі на додавання і віднімання раціональних чисел;
• застосовувати знання у нестандартних ситуаціях;
• виявити рівень набутих знань, власний досвід;
•  використовувати інформацію з Інтернету;
• набути навичок організації самостійної та колективної праці.
Після уроку учні зможуть:
• здобувати інформацію, займатися самоосвітою;
• використовувати практичні знання для задоволення пізнавальних і практичних потреб;
• цінувати вимогливість до себе, радість пізнання, швидкість мислення.
                                                    
Епіграф: «Немає більшої ненависті в світі, ніж ненависть невігласів до знання»
                                                                                                 Галілео Галілей
                                                                                                  15 лютого 1564- 8 січня 1642
Девіз: Вчитися тільки через діяльність.
                                                                                                  Конфуцій
Хід уроку

І. Організаційний етап

Підготовка учнів до роботи на уроці. Організація уваги.
Учитель. Розум визначає єдність знань і дій. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
Джерело знань – книга, підручник,  школа, Інтернет. Сьогодні 11 лютого – Всесвітній день безпеки в Інтернеті. Нагадаю, що ініціатива проведення Дня безпечного Інтернету була започаткована в 2004 році Європейською мережею безпечного Інтернету «insafe». Наразі її підтримують у 90 країнах світу, насамперед з метою поширення практики безпечного та відповідального користування Інтернет - технологіями й мобільним зв’язком, особливо серед молоді та дітей.                                                                                                                                                                                                                                
Учитель звертається із запитанням до учнів: Назвіть плюси Інтернету.
Варіанти відповідей учнів:
1.      Інтернет – сама велика бібліотека у світі.
2.      Спосіб спілкування з багатьма людьми, нові знайомства.
3.      Інтернет - пошта корисна для ділових людей.
4.      Реклама.                                                    
5.      В Інтернет - магазинах можна знайти будь-яку продукцію, що тебе цікавить та за бажанням її придбати.
Учитель. Більшість людей не зовсім обізнані у тому, які загрози несе Інтернет. Особливо це стосується дітей. Діти навчаються всьому новому дуже швидко і часто саме Інтернет впливає на розвиток особистості. Загрози ми можемо поділити на дві основні групи: Інтернет загрози, пов’язані з безпекою комп’ютера, Інтернет загрози психологічного характеру. Учені довели, що Інтернет викликає залежність.
Отже, шановні школярі, ви повинні знати не тільки про свої права але і про обов’язки у мережі Інтернету.

ІІ. Перевірка домашнього завдання
• Перевірка завдання за підручником.
Встановлення правильності домашнього завдання, типові недоліки, ліквідація прогалин у знаннях учнів. Прийом «Самоперевірка».
• Доцільно запропонувати учням скласти рецензію на відповідь однокласника.

ІІІ. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів уроку
Учитель. Мета сьогоднішнього уроку – вдосконалити вміння виконувати дії додавання і віднімання з раціональними числами, розв’язувати рівняння з раціональними числами та модулями, показати практичне застосування раціональних чисел, навчитися вчитися, підготуватися до контрольної роботи.
Людина, щоб реалізуватися в суспільстві, повинна вчитися практично все своє життя.
Повідомити учнів про критерії оцінювання та шкалу оцінювання.

                                              «Найвища мудрість – знати самого себе»
                                                                                         Галілео Галілей

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку

Учитель. Сьогодні ми розпочнемо подорож у країну «Раціональних чисел». Під час подорожі повторимо все, що вже знаємо про раціональні числа та дії додавання і віднімання з додатними і від’ємними числами.

V. Актуалізація опорних знань і вмінь

Учитель. Шановні учні! Ви готові до сприйняття та обговорення інформації? Щоб одержати дозвіл та реєстрацію  на участь у подорожі, ви повинні відповісти на мої запитання.
Завдання для фронтального опитування:
1.      Що таке координатна пряма?
2.      Як знайти відстань між двома точками на координатній прямій?
3.      Чому дорівнює модуль додатного числа; від'ємного числа; нуля?
4.      Яке число більше: додатне чи від'ємне?
5.      Яке із двох від'ємних чисел більше?
6.      Як додати два від'ємні числа?
7.      Як додати два числа з різними знаками?
8.      Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак плюс?
9.      Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак мінус?
◘ Експрес-опитування за допомогою методу «Мікрофон». Вправа «Незакінчені речення»
Учитель.  Допоможіть закінчити речення:
1.      Протилежними числами називаються числа …
А) які відрізняються тільки величиною;
Б) які відрізняються тільки знаком;
В) добуток яких дорівнює 1;
Г) частка яких дорівнює 1.
2. Раціональними числами називаються …
А) додатні та від’ємні числа;
Б) цілі й дробові числа;
В) натуральні і дробові числа;
Г) цілі й дробові від’ємні числа.
Учитель. Шановні учні! Плідної Вам праці!
Усний рахунок (робота в групах)
І група. Число: -8



Відповідь:   22






ІІ група. Число 10

Відповідь: 22

ІІІ група. Число 0


Відповідь: 22


Задача 1151. Вважається, що місто Рим засноване в  753 р. до н. е. Скільки йому років тепер?
Учитель. У 1633 році Галілей був викликаний до суду Інквізиції у місто Рим. Його звинувачували в коперниканстві.

VІ. «Подорож у країну Раціональних чисел»
Учитель. Учні, з чим асоціюється число ХХІІ − 2014 року.
Учні: ХХІІ Олімпійські ігри в м. Сочі.
 Перша зупинка. «Зимові Олімпійські ігри»
Задача1.Українська біатлоністка Семеренко Віта стала бронзовою призеркою ХХІІ зимових Олімпійських ігр із спринтерської гонки. Нехай старт гонки у точці А(5), а фініш гонки у точці В(-2,5). Знайдіть дистанцію гонки переслідування спортсменки.
Задача 2. Сучасний комплекс «Лаура» для проведення змагань з лижних гонок і біатлону розташований на хребті Псехако, на висоті 850-1430 м над рівнем моря (саме висота 1400-1600 м над рівнем моря найбільш сприятлива для проведення змагань). Найбільша глибина Чорного моря (на південь від Ялти) становить 2211 м. На скільки метрів перша точка на поверхні Земної кулі вища за другу?
Друга зупинка. « Обласний метеорологічний центр»
Учитель. Галілео Галілей – видатний італійський мислитель, фізик, астроном, заснований класичної механіки, математик, поет і літературний критик. Він винайшов термоскоп, що є прообразом термометра.
Задача 1. Середнє значення температури повітря у січні 2016 року у м. Луцьку дорівнювала –3,8°, а у січні 2013 року –4,4°. Як змінилася температура повітря?
Задача 2. Показання термометра змінювалися: вдень було +5°, а ввечері температура знизилась на 3°. Встанови вечірню температуру повітря. (+5° + (−3°) = 2°)
Третя зупинка. «Ляльковий театр»

МОДУЛЬ-ЧАРІВНИК

У країні Раціональних Чисел, у містечку Додатне, жили тільки додатні числа. Чим додатне число було більше, тим воно було багатше, а тому чванькуватіше. Вони постійно сміялися над своїми сусідами – від’ємними числами, адже ті жили в боргах та на лютому морозі. Від’ємні числа часто скаржилися феї – Числовій Осі, що за свою сумлінну працю вимушені терпіти насмішки. Тоді фея відіслала свою служницю Від’ємну Піввісь до містечка Додатне, щоб та переконалась: чи справедливі нарікання чисел. Дійшовши до межі додатних чисел – точки О, служниця почула справжні образи на адресу від’ємних чисел, про що вона розповіла своїй пані. Дуже розлютилась Числова Вісь, адже всі числа для неї були необхідні та рівноцінні, нікого вона не обходила своєю увагою. «Звідки таке зазнайство та чванство взялося?» − думала Вісь. І вирішила помирити два містечка. Вона покликала свого названого брата Модуля та доручила йому цю справу, наказавши діяти по справедливості. А Модулю тільки цього й треба було. Він вишикував усі числа вздовж однієї Числової Осі, розташувавши на однаковій відстані від точки О Протилежні числа. А найголовніше – він роздав їм чарівні палички, що урівнювали і додатні, і від’ємні числа.
            Відтоді всі додатні числа стали ввічливими та навчились шанувати своїх сусідів.
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
 Учитель. Винахід Галілео Галілея працює в театральних біноклях. Галілей у 1609 році побудував свій перший телескоп із трикратним збільшенням, а трохи пізніше – зі збільшенням у 32 рази. Завдяки Галілею лінзи й оптичні прилади стали могутнім знаряддям наукових досліджень.
Учень у ролі журналіста ставить питання до «глядачів театру» щодо розв’язування рівнянь з модулями.
Четверта зупинка «Планетарій»
Задача1. Під час перебування космонавта у відкритому космосі сонячний бік його скафандра нагрівався до +40°, а тіньовий охолодився до -130°. Визнач різницю температур між сонячним та тіньовим боками скафандра.
Задача 2. Визнач температуру на поверхні Венери та на висотах 10 км, 30 км, 50 км над її поверхнею, якщо на цих висотах температура складає відповідно 13/16, 13/24 і 15/24 температури на поверхні планети. Відомо, що температура на висоті 50 км менше, ніж температура на висоті 10 км, на 290°. (Робота в парі).

VІІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання результатів уроку. Рефлексія

Учитель підкреслює важливість вивчення теми для кожного з учнів і можливість повсякденного застосування знань про раціональні числа.
1.      Інтерактивна вправа «Результат»
Учні по черзі закінчують речення.
        Сьогодні на уроці я повторив …
        Сьогодні на уроці я навчився …
        Мені необхідно попрацювати над …
        Найважчим для мене було …
2.      Рефлексія
Учитель:
        Чи отримав задоволення від власної праці?
        Охарактеризуй свій емоційний стан протягом уроку (хвилювання, боязнь, здивування, …).
        На координатній прямій, зображеній на дошці поставте смайлики. Вправо від початку координатної прямої – усе розумію, вліво – потрібна допомога.

VІІІ. Домашнє завдання

Повторити § 21–27, виконати вправи 1230, 1231. Скласти казку про раціональні числа. Повторити множення десяткових та звичайних дробів.

Використана література

1. Тарасенкова Н. А. Математика: підруч. для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. /
Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. М. Коломієць, З. О. Сердюк. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 304 с.



Немає коментарів:

Дописати коментар